Bharata Narada (Bahasa Sunda dan Indonesia)

Versi Bahasa Sunda

Bharata Narada

Sanghyang Caturkaneka nyaéta baraya Sanghyang Tunggal sarta miboga putra anu ngaranna Sanghyang Kanekaputra. Sanghyang Kaneka putra miboga loba kaleuwihan diantara réncang-réncang sebayanya. Manéhna pohara pandai, ulet sarta miboga control emosi anu pohara alus, ku kituna sagala pasualan anu disanghareupanana sok bisa dipungkas kalayan alus sarta sirah tiis. Sipatna anu sok kabetot pikeun diajar sarta memperdalam naon anu geus dipibogana, ngajadikeun dirina Sanghyang anu cukup berilmu sarta rancagé dina ngajalanan kahirupan, pondok kecap dirina miboga pangabisa anu satingkat kalayan para resi sarta menterjemahkan kahirupan ieu.

    Hiji sabot bapana ngawariskeun pakarang sakti anu ngaranna Lingga Manik, kalayan diwariskeunna pakarang kasebut geus barang tangtu nyieun dirina beuki disegani ku saha ogé. Ngan waé kaayaan kawas éta henteu nyieun Sanghyang Kanekaputra sugema, komo dirina pohara terobsesi miboga pangabisa anu ngaleuwihan saha ogé. Alatan ngabogaan kahayang pikeun ngaleuwihan pangabisa para déwa kabéhanana, mangka manéhna indit bertapa ditengah lautan kalayan menggenggam Lingga Manik pikeun nyampurnakeun pangabisana.

Wayang Golek Bathara Narada

    Ayana saurang nonoman tampan anu ngalakonan tapa ditengah lautan sarta ditambah ku daya kakuatan Lingga Manik, nyieun Kahyangan jadi panas sarta gonjang-ganjing. Sanggeus ditempo ku Batara Guru ngaliwatan Kaca Trenggana tétéla hal ieu disebabkan ku Sanghyang Kanekaputra anu keur bertapa. Pikeun nungkulan hal kasebut Batara Guru ngutus para déwa dihandap lulugu Batara Indra pikeun ngageuingkeunana sarta ngabawa ka Kahyangan pikeun diadilan. Para déwa usaha pikeun ngageuingkeun Sanghyang Kanekaputra sarta ménta pikeun daék dibawa ka Kahyangan sarta kudu tanggungjawab ka kaayaan anu lumangsung di Kahyangan waktu éta. Alatan Sanghyang Kanekaputra tetep kekeuh pikeun nuluykeun tapana, para déwa murka sarta maksa Kanekaputra pikeun milu. Ngan waé tétéla pangabisa Sanghyang Kanekaputra tétéla ngaleuwihan pangabisa sakumna déwa anu dating waktu éta.

    Batara Indra kalayan sejata guludugna henteu sanggup mengalahkannnya, kitu ogé jeung Batara Brahma anu mecakan ngabeuleumna henteu junun, dituluykeun ku Batara Bayu anu ngaluarkeun angin puyuh / angin topan pikeun nyapu awak Sanghyang Kanekaputra masih ogé gagal. Batara Wisnu anu milu pikeun membujuk Sanghyang Kanekaputra mecakan pikeun ngéléhkeunana anu dipungkas kalayan penggunan pakarang Cakra Udaksana anu jadi andalan Batara Wisnu. Sajongjonan saméméh ngeunaan awakna Sanghyang Kanekaputra ngomong yén saéstuna Cakra Udaksana éta ngan bisa dikenakan ka jelema anu durjana, angkara murka sarta sok menyusahkan jelema loba. Tétéla kedalan éta nyieun Cakra Udaksana henteu daék nyieun luka Sanghyang Kanekaputra, kalahka ngiles balik ka Batara Wisnu.

    Batara Indra nyanghareup ka Batara Guru sarta memohon ampun alatan pancén anu diembannya gagal dilaksanakeun, ku kituna Batara Guru turun langsung menhadapi Sanghyang Kanekaputra. Awalna Batara Guru ngajak Sanghyang Kanekaputra pikeun henteu neruskeun tapanya, ngan waé Sanghyang Kanekaputra sok nampik komo ngajak Batara Guru berdebat ngeunaan masalah hirup sarta kahirupan. Dina perdebatan éta BataraGuru éléh nenggel sarta kudu ngaku yén Sanghyang Kanekaputra leuwih pandai, wijaksana sarta miboga wawasan anu leuwih lega batan dirina. Minangka pangawasa Kahnyangan rasa ego masih ngasalimutan rarasaan Sanghyang Manikmaya / Batar Guru, dirina ngarasa terhina sarta ambek alatan berdebat. Dina hiji kasempetan Batara Guru mengaluarkan ajian pamungkas anu disebut Kemayan, waktu kena ajian kasebut Sanghyang Kanekaputra robah jadi burukrupa. Pamustunganana Sanghyang Kanekaputra daék milu ka Batara Guru, alatan ngarasa éléh ku Sanghyang Kanekaputra mangka Batara Guru ngagerona Kakang / Lanceuk minangka penghormatan sarta dijadikeunana penasihat Kahyangan, Sanghyang Kanekaputra saterusna ngagunakeun ngaran Batara Narada / Resi Narada. Sajongjonan saméméh indit ka Kahyangan waktu nyarita pahareup-hareup Batara Narada bersedekap jeung leungeun didina jubahnya, ku kituna lengan jubah anu dipaké melambai-lambai tertiup angin. Nempo hal kasebut Batara Guru bergumam dina dirina kawas jelema bertangan opat, waktu itupula kutukan anu kungsi diucapkan Sanghyang Tunggal jadi kanyataan leungeun Batara Guru nambahan ku kituna jadi opat. Sanajan hanjakal geus bergumam dina haté ngeunaan hal kasebut, kaayaan dirina henteu bisa robah balik.

=======================

Versi Bahasa Indonesia

Bharata Narada
Sanghyang Caturkaneka adalah saudara Sanghyang Tunggal dan mempunyai putra yang bernama Sanghyang Kanekaputra. Sanghyang Kaneka putra mempunyai banyak kelebihan diantara teman-teman sebayanya. Dia sangat pandai, ulet dan mempunyai control emosi yang sangat baik, sehingga segala persoalan yang dihadapinya selalu dapat diselesaikan dengan baik dan kepala dingin. Sifatnya yang selalu tertarik untuk belajar dan memperdalam apa yang telah dimilikinya, menjadikan dirinya Sanghyang yang cukup berilmu dan cakap dalam menjalani kehidupan, pendek kata dirinya mempunyai kemampuan yang setaraf dengan para resi dan menterjemahkan kehidupan ini.

    Suatu ketika sang ayah mewariskan senjata sakti yang bernama Lingga Manik, dengan diwariskannya senjata tersebut sudah barang tentu membuat dirinya semakin disegani oleh siapapun. Hanya saja keadaan seperti itu tidak membuat Sanghyang Kanekaputra puas, bahkan dirinya sangat terobsesi mempunyai kemampuan yang melebihi siapapun. Karena memiliki keinginan untuk melebihi kemampuan para dewa semuanya, maka dia pergi bertapa ditengah lautan dengan menggenggam Lingga Manik untuk menyempurnakan kemampuannya.

    Adanya seorang pemuda tampan yang melakukan tapa ditengah lautan dan ditambah oleh daya kekuatan Lingga Manik, membuat Kahyangan mejadi panas dan gonjang-ganjing. Setelah dilihat oleh Batara Guru melalui Kaca Trenggana ternyata hal ini disebabkan oleh Sanghyang Kanekaputra yang sedang bertapa. Untuk mengatasi hal tersebut Batara Guru mengutus para dewa dibawah pimpinan Batar Indra untuk membangunkannya dan membawanya ke Kahyangan untuk diadili. Para dewa berusaha untuk membangunkan Sanghyang Kanekaputra dan meminta untuk mau dibawa ke Kahyangan dan mempertanggungjawabkan situasi yang terjadi di Kahyangan saat itu. Karena Sanghyang Kanekaputra tetap bersikeras untuk melanjutkan tapanya, para dewa murka dan memaksanya untuk ikut. Hanya saja ternyata kemampuan Sanghyang Kanekaputra ternyata melebihi kemampuan seluruh dewa yang dating saat itu.

    Batar Indra dengan sejata petirnya tidak mampu mengalahkannnya, begitu juga dengan Batara Brahma yang mencoba membakarnya tidak berhasil, dilanjutkan oleh Batara Bayu yang mengeluarkan angin puyuh / angin topan untuk menyapu tubuh Sanghyang Kanekaputra masih juga gagal. Batara Wisnu yang ikut untuk membujuk Sanghyang Kanekaputra mencoba untuk mengalahkannya yang diakhiri dengan penggunan senjata Cakra Udaksana yang menjadi andalan Batara Wisnu. Sesaat sebelum mengenai tubuhnya Sanghyang Kanekaputra mengatakan bahwa sesungguhnya Cakra Udaksana itu hanya bisa dikenakan kepada orang yang durjana, angkara murka dan selalu menyusahkan orang banyak. Ternyata ucapan itu membuat Cakra Udaksana tidak mau melukai Sanghyang Kanekaputra, malah menghilang kembali ke Batara Wisnu.

    Batara Indra menghadap kepada Batara Guru dan memohon ampun karena tugas yang diembannya gagal dilaksanakan, dengan demikian Batara Guru turun langsung menhadapi Sanghyang Kanekaputra. Awalnya Batar Guru membujuk Sanghyang Kanekaputra untuk tidak meneruskan tapanya, hanya saja Sanghyang Kanekaputra selalu menolak bahkan mengajak Batara Guru berdebat mengenai masalah hidup dan kehidupan. Dalam perdebatan itu Batara Guru kalah telak dan harus mengakui bahwa Sanghyang Kanekaputra lebih pandai, bijaksana dan mempunyai wawasan yang lebih luas daripada dirinya. Sebagai penguasa Kahnyangan rasa ego masih menyelimuti perasaan Sanghyang Manikmaya / Batar Guru, dirinya merasa terhina dan marah karena berdebat. Pada suatu kesempatan Batara Guru mengaluarkan ajian pamungkas yang disebut Kemayan, saat kena ajian tersebut Sanghyang Kanekaputra berubah menjadi burukrupa. Akhirnya Sanghyang Kanekaputra mau ikut kepada Batara Guru, karena merasa kalah oleh Sanghyang Kanekaputra maka Batara Guru memanggilnya Kakang / Kakak sebagai penghormatan dan dijadikannya penasihat Kahyangan, Sanghyang Kanekaputra selanjutnya menggunakan nama Batara Narad / Resi Narada. Sesaat sebelum pergi ke Kahyangan saat berbicara berhadapan Batara Narada bersedekap dengan tangan didalam jubahnya, sehingga lengan jubah yang digunakan melambai-lambai tertiup angin. Melihat hal tersebut Batara Guru bergumam dalam dirinya seperti orang bertangan empat, saat itupula kutukan yang pernah diucapkan Sanghyang Tunggal menjadi kenyataan tangan Batara Guru bertambah sehingga menjadi empat. Walaupun menyesal telah bergumam dalam hati mengenai hal tersebut, keadaan dirinya tidak bisa berubah kembali.

Setiap orang mempunyai kemampuan dan kepandaian sendiri-sendiri, jangan pernah untuk memaksakan diri untuk menjadi makhluk yang paling mumpuni dan sempurna, karena kesempurnaan hanyalah milik ALLAH SWT Dzat Yang Maha Sempurna. Akui kekurangan kita dan hormati kelebihan orang lain, tidak perlu merasa maul bahkan marah karena kelebihan seseorang. Jangan pernah berbuat licik dan selalu berfikiran positif terhadap orang lain, jangan sekali-sekali mengumpat keadaan orang lain sekalipun dilakukan dalam hati.
http://azula-share.blogspot.com/2013/01/carita-wayang-sunda-batara-narada.html

2 komentar: