Lokapala (Bahasa Jawa)
Lokapala, miturut carita Jawa araning
nagara, kang jumeneng ratu tedhak turune Bathara Guru. Nanging miturut
buku-buku asli Indu, kayata Mahabharata lan Utarakanda, Lokapala iku
araning pangkate dewa 4, yaiku : Bathara Indra (ngratoni para dewa),
Bathara Yama (nguwaosi nraka), Bathara Baruna (nguwaosi samodra) lan
Bathara Kuwera (dewaning kasugihan, rajabrana).
Miturut serat-serat pakem padhalangan, Lokapala namanipun nagari,
ratunipun ajejuluk Prabu Wisrawana utawi Prabu Dhanaraja, Prabu
Dhanapati, putranipun Bagawan Wisrawa patutan kaliyan Dewi Lokati. Prabu
Wisrawana punika ingkang dipun cariyosaken abala bacingah, tegesipun
wadyabala campuran antawisipun wadyabala manungsa kaliyan raseksa.
Garwane jaka rara Resi Wisrawa yaiku Dewi Lokati, putrane putri Prabu
Lokawana ratu ing Lokapala, apeputra kakung siji, sinung asma Wisrawana.
Resi Wisrawa jumeneng ratu ing Lokapala gumanti kaprabone ingkang rama
marasepuh, ajejuluk Prabu Wisrawa. Nanging bareng Wisrawana wis diwasa,
Prabu Wisrawa seleh kaprabon marang ingkang putra iku, nuli mbanjurake
mratapa utawa mbagawan.
Sanajan wis jumeneng narendra, Prabu Wisrawana durung nambut silaning
akrama. Ing sawijining dina Prabu Wisrawana midhanget pawarta, manawa
Prabu Sumali ratu Ngalengka ngedegake sayembara, kanggo malakramakake
putrane putri kang apeparab Dewi Sukesi. Surasane sayembara : sing sapa
bisa ngasorake yudane senapati Ngalengka kang apeparab Arya Jambumangli,
bakal didhaupake karo Dewi Sukesi.
Prabu Wisrawana wis muntu tekad nedya ngleboni sayembara Ngalengka,
mulane dhawuh mepak wadyabala marang Patih Banendra. Sawise samekta,
lagi bae nedya budhal menyang praja Ngalengka, dumadakan Sang Prabu
kerawuhan ingkang rama Resi Wisrawa.
Resi Wisrawa menggak kersane ingkang putra. Sang Resi mrayogakake Prabu
Wisrawana tumuli nambut silaning akrama, nanging ora nayogyani yen olehe
krama kanthi karananing pancakara. Kersane Sang Resi, Dewi Sukesi
supaya disuwun kanti aris. Sang Resi saguh nglamarake Sang Dewi, sarana
sowan Prabu Sumali.
Prabu Danaraja ndherek kersane ingkang rama. Awit saka iku, Sang Prabu
tumuli dhawuh marang Patih Banendra, ndikakake mbubarake wadyabala, ora
sida budhal menyang Ngalengka.
Resi Wisrawa tindak menyang praja Ngalengka sowan Prabu Sumali, nglamar
Dewi Sukesi, nedya didhaupake karo Prabu Danapati. Tindake Sang Resi
tanpa kanthi, prelune mbokmenawa panglamare ditampik, ora ana wong sing
ngreti.
Praptane Resi Wisrawa ing Ngalengka anjog ing taman Argasuka. Nalika
samana Prabu Sumali mbeneri lagi ngenggar-enggar panggalih ana ing
sajrone taman, bebarengan karo para garwa klangenan. Bareng priksa Resi
Wisrawa rawuh, Prabu Sumali gugup gurawalan methukake. Sang Resi
didherekake menyang pantisari (omah ing satengahing patamanan), diaturi
pinarak ing dhampar rukmi (mas).
Sawise bage binage kasugengan, Prabu Sumali nilakrama :
“Kakang Bagawan, wonten karsa paduka badhe dhawuh punapa dhateng kawula,
dene paduka ngantos keraya-raya rawuh ing taman Argasuka. Bingahing
manah kawula ing dinten punika kados kadhawahan ndaru, jalaran kerawuhan
paduka. Sajeg-jumleg dereng nate kawula rumaos begja kados ing dinten
punika, jalaran kerawuhan kakang Bagawan”
Midhanget pangandikane Prabu Sumali mangkono iku, Resi Wisrawa rumangsa
antuk marga olehe nedya ngendikakake sedyane. Sawise sang Resi
ngendikakake kapreluane, Prabu Sumali banjur ngendika :
“Kakang Bagawan, mugi ndadosaken ing kawuningan. Pulunan paduka pun
Sukesi punika sampun wola wali kelair prasetyanipun mekaten : Ora nedya
nambut silaning akrama, manawa durung putus ing sawarnaning sastra.
Sanajan samangke piyambakipun sampun mangertos dhateng sastra maneka
warni, taksih wonten satunggal ingkang dereng dipun mangertosi, inggih
punika Sastrajendra hayuningrat. Pulunan paduka boten badhe purun nambut
silaning akrama, sanajan ngantos dumugi nini-nini, manawi dereng saged
nyakup wardininpun sastrajenra hayuningrat. Kajawi punika kakang
Bagawan, mugi kawuningana, wonten pepalang ingkang ngalang-alangi
ingatasipun pun Sukesi, inggih punika kaprenah nak-dherekipun pun Sukesi
piyambak, ingkang apeparab Jambumangli, atmajanipun suwargi kakang
Malyawan. Salugunipun Jambumangli kepengin ngrabi pun Sukesi, milanipun
ngedegaken sayembara utawi pasanggiri. Priya ingkang kepengin ngrabi
pulunan paduka pun Sukesi, tangeh lamun sagedipun kaleksanan, manawi
boten saged ngasoraken yudanipun Jambumangli”
Resi Wisrawa ngendika :
“Yayi Prabu, ingkang ndadosaken gumuning manah kula, dene nini Dewi kok
kumedah kedah nguningani sastrajendra hayuningrat. Gek sinten ingkang
marahi piyambakipun mbebana aneh nyleneh makaten punika. Kawuningana
yayi Prabu, sastrajendra hayuningrat punika wewadosing bawana ingkang
sinengker dening Sang Hyang Jagatnata, milanipun pilih janma ingkang
uninga. Sanajan pandhita linangkung, tangeh uninga bab punika, manawi
dereng bontos ing kawruh. Sastrajendrahayuningrat punika
inggil-inggilipun kawruh, mulya-mulyanipun gegebengan. Sato kewan
ingkang mireng ungelipun sastrajendra hayuningrat, manawi pejah,
yitmanipun saged ketrimah, manunggil kaliyan nyawanipun manungsa wonten
ing delahan. Tiyang ingkang wuninga lan saged nyakup wardinipun
sastrajendra hayuningrat, manawi palastra, suksmanipun ngalami mulya,
saged manunggil kaliyan Jawata”
Midhanget ngendikane Resi Wisrawa mangkono iku, katetangi panggalihe
Prabu Sumali, kepengin nguningani wardine sastrajendra hayuningrat. Awit
saka iku, banget pangarerepane sang Prabu marang sang Resi, kersaa
mejang wardine sastra iku.
Prabu Sumali tumuli dhawuh marang abdi, ndikakake ngresiki sanggar
palanggatan lan nyamektakake sawarnaning ubarampe. Sawise samekta, Prabu
Sumali tumuli manjing ing sanggar palanggatan bebarengan karo resi
Wisrawa. Nganti suwe pamejange resi Wisrawa marang Prabu Sumali. Sawise
paripurna, sakarone miyos saka sanggar palanggatan, tindak menyang
taman. Kawistara ing netra, sang Prabu banget suka rena, sajak kalegan
ing panggalih priksa wardine sastrajendra hayuningrat, yaiku sastra
cetha ugering ngaurip, kang jalari patitising pati sampurnaning
kamuksan.
Resi Wisrawa sarta Prabu Sumali padha pinarak maneh ing pantisari, nuli
sang Prabu dhawuh marang abdi ndikakake nimbali Dewi Sukesi. Sawise sang
Dewi marak, Prabu Sumali ngendika aris :
“Nini, wruhira, idham-idhamanira kepengin uninga wardine sastrajendra
hayuningrat, bakal kaleksanan, amarga mengko bengi sira bakal winejang
bab iku dening resi Wisrawa ana ing sajroning taman. Weling ingsun
marang sira nini, aja sira darbe rasa ewuh pakewuh marang sang Resi,
panjenengane anggepen kaya wong tuwanira dhewe. Wruhanira nini, salugune
panjenengane iku mung sadrema dadi utusaning putrane, yaiku Prabu
Wisrawana, ratu ing Lokapala kang banget sura sekti mandraguna, bagus
respati nedheng taruna tur isih jaka. Rawuhe resi Wisrawa ing Ngalengka
prelu nglamar sira, nedya didhaupake karo Pabu Wisrawana. Sang resi
mengko bengi bakal ngleksani bebananira, yaiku mejang marang sira
wardine sastrajendra hayuningrat. Poma nini, aja darbe rasa ewuh pakewuh
marang calon maratuwanira, sajrone sira winejang sastrajendra
hayuningrat dening panjenengane”
Dewi Sukesi : “Kawula nuwun inggih rama Prabu. Kawula sendika ngestokaken dhawuh pangandika paduka”
Prabu Sumali banjur kondur ngadhaton, dene dewi Sukesi lan Resi Wisrawa isih kari ana taman Argasuka, lenggah ing pantisari.
Kocap nalika resi Wisrawa medharake wardine sastrajendra hayuningrat
marang Sang Danawaraja Ngalengka, Prabu Sumali, ing marcapada tuwuh
gara-gara gora reh kagiri-giri, sumuke gara-gara tekan ing Suralaya,
pindha nggonjingake Jonggringsalaka.
Solah tingkahe Resi Wisrawa sarta Dewi
Sukesi, suwe-suwe kapiyarsa dening Prabu Sumali, ndadekake
gumun-nguguning panggalihe. Wasanane sang Prabu mupus pepesthening
jawata. Nanging sang Arya Jambumangli, bareng ngrungu pawartapakartine
Resi Wisrawa karo Dewi Sukesi, sanalika krodha tan sipi, enggal-enggal
manjing ing taman Argasuka karo sesumbar maciya-ciya. Midhanget
sesumbare Arya Jambumangli, lir tinepak mukane Resi Wisrawa. Sawise
pamitan marang ingkang garwa, Resi Wisrawa tumuli miyos saka pantisari,
nedya methukake krodhane Arya Jambumangli.
Perange Resi Wisrawa lumawan Arya Jambumangli banget nggegirisi,
padhadene ngetokake pangabaran warna-warna. Nanging wasanane Arya
Jambumangli palastra ketaman jemparinge Resi Wisrawa.
Ing sasedane Arya Jambumangli, Resi Wisrawa dipethuk dening ingkang
garwa Dewi Sukesi, banjur gegandhengan asta manjing ing pantisari. Rina
wengi sang resi karo sang dewi tansah ana ing pantisari, pijer ulah
raras karasikan.
<<< ooo >>>
Prabu Wisrawana Ratu Lokapala, uga ajejuluk Prabu Danaraja, iya Prabu
Danapati, patihe apeparab Banendra. Sang Prabu abala bacingah, tegese
darbe wadyabala campuran yaiku wadyabala raseksa karo wadyabala
manungsa, padha mawa senapati dhewe-dhewe. Senapatine wadyabala raseksa
papat, yaiku : Gohmuka, Rukmuka, Gurmuka, lan Wisnungkara. Senapatine
wadyabala manungsa uga papat, yaiku Citrajaya, Citrasudirga, Citragana,
lan Citrasakti.
Kreta titihane Prabu Wisrawana pinatik manik nawa retna, arane wimana
Puspaka, apangirid turangga wolu. Wimana (kreta) Puspaka iku peparinge
Jawata. Sanjatane Prabu Wisrawana kunta Baswara lan jemparing maneka
warna.
Pawarta manawa Dewi Sukesi wis kagarwa Resi Wisrawa, ora mung keprungu
ana sajrone laladan nagara Ngalengka, nanging wis sumebar kawentar tekan
ing manca praja. Prabu Wisrawana uga wis miyarsa yen ingkang rama
atindak cidra. Resi Wisrawa atindak cidra marang putra, amarga ancase
ing sakawit, olehe tindak menyang Ngalengka, prelu nglamar Dewi Sukesi
nedya kapundhut putra-mantu, didhaupake karo Prabu Wisrawana. Nanging
toging endon, Dewi Sukesi jebul kagarwa dening Sang Resi dhewe.
Cidraning tindake Resi Wisrawa agawe krodhaning panggalihe ingkang putra Prabu Wisrawana. Awit saka iku, Prabu Wisrawana banjur
mepak wadyabala, nedya ngrabasa praja Ngalengka sarta nedya ngrebut Dewi
Sukesi, sarana mrajaya ingkang rama Resi Wisrawa. Anteping tekade Sang
Prabu mangkono iku, alandhesan kapracayan mangkene : sanajan sudarma,
manawa awatak candhala atindak cidra marang putra, putra kena midana.
Sawise wadyabala samekta sagegamaning ayuda, Patih Banendra dhawuh
nembang tengara (nabuh tengara, sing ditabuh lumrahe bendhe), minangka
sasmita budhaling wadyabala. Barisan wadyabala yaksa budhal dhisik, dadi
lakune ana ing ngarsane Prabu Wisrawana, tinindhihan senapati papat.
Kang minangka cucuking baris tinindhihan Gohmuka lan Rukmuka, nuli
sinambungan barisan kang tinindhihan Gurmuka lan Wisnungkara. Lakune
wadyabala manungsa ana ing sawurine Prabu Wisrawana, uga tinindhihan
senapati papat, yaiku : Citrajaya, Citrasudirga, Citrasakti lan
Citragana. Kang minangka panutuping barisan, kang ana ing buri dhewe,
Citrayuda lan Citracapa satriya kembar ing rupa ngedhangkrang munggwing
ratangga.
Bareng lakune tekan ing tepis-wiringing
piaja Ngalengka, barisan wadyabala Lokapala dialang-alangi dening wadya
raseksa kang njaga tapel-watesing nagara, tinindhihan dening Marica,
satemah dadi pancakara. Amarga karoban lawan, wadyabala Ngalengka
kasoran. Marica mlayu menyang kadhaton Ngalengka, ngaturi priksa marang
Prabu Sumali yen ana mungsuh teka saka nagara Lokapala, lakuning
barisane rnungsuh wis ngliwati tapel-watesing praja.
Midhanget ature Mirica, Prabu Sumali
gugup panggalihe, enggal-enggal nimbali Mintragna lan liya-liyane para
gegedhunging wadyabala, didhawuhi mepak wadyabala, pinerang dadi rong
bregada. Kang sabregada kadhawuhan nempuh mungsuh ana ing sajaban kutha,
kang sabregada pacak-baris ana ing sakubenge dhatulaya.
Ora kacarita ramening campuhe
wadyabala Ngalengka lumawan wadyabala Lokapala. lng sakawit perange
wadyabala Ngalengka tansah unggul; akeh wadyabala Lokapala kang
palastra. Nanging bareng Prabu Wiisrawana nyalirani perang, wadyabala
Ngalengka keseser, kepeksa ngunduri pangangsege wadyabala Lokapala.
Undure wadyabala Ngalengka nenangi
adrenging panggalihe Resi Wisrawa nedya nyalirani perang. Sawise cancut
taliwanda, Sang Resi tumuli mangsah yuda.
Bareng priksa ingkang rama nyalirani
perang, dukane Prabu Wisrawana kaya diububi. Sang Prabu banget ora
sranta panggalihe, kumudu-kudu enggai bisa midana marang ingkang rama.
Awit saka iku, wadyabalane tumuli diabani sumisih. Wadyabala Lokapala
piyak ngiwa-nengen, satemah Prabu Wisrawana banjur ayun-ayunan karo
ingkang rama.
“Bapa awatak slingkuh, kepatuh nletuh
atindak rusuh !” Mangkono panguman-umane Prabu Wisrawana marang ingkang
rama, banjur nglepasake jemparing dahana. Sang Resi prayitna,
enggal-enggal nglepasake Barunastrso rninangka panulaking jemparing
dahana.
Nganti suwe perange Resi Wisrawa
lumawan ingkang putra Prabu Danaraja, padha ngadu tyasa arebut prabarwa,
padhadene ngetokake aji kamayan lan pangabaran. Suwe-suwe Prabu
Danaraja entek sabare, kapengin tumuli mungkasi yuda. Awit saka iku,
Sang Prabu banjur ngetokake sanjata pamungkas, yaiku Kunta Baswara.
Bareng priksa ingkang putra ngasta sanjata Kunta Baswara, Resi Wisrawa
enggal-enggal ngeremake netra, panggalihe pasrah-sumarah marang kang
murbeng bawana, wis nyipta manawa bakal tumuli palastra ketaman Kunta
Baswara.
Dumadakan mak jleg ! Bathara Narada
tumurun saka antariksa, nyandhak Kunta Baswara kang diasta dening Prabu
Wisrawana karo ngendika :
“Lo, aja ta aja ! Aja kaki Prabu, aja
! Sira iku kena ingsun arani kebanjur wuru, parikudu atindak dudu,
ndurusi budi arda nedya mrajaya sudarma. Nadyan silih salah solahe
sudarma, putra ora kena midana. Apa maneh nganti nedya mrajaya
marang bapa, saya ora ndadekake
keparenging dewa. Sanajan saupamane sudarmanira trima nedya sira
prajaya, dewa ora bakal trima. Paribasane : Trimaa sing nglakoni, mangsa
trimaa sing momong”. Wruhanira kaki Prabu ! Nadyan sanjatanira Kunta
Baswara durung nganti lumepas saka astanira, sira wis binendon ing dewa,
amargo ngagagi sanjata marang liya iku klebu panggawe dosa, apa maneh
marang sudarma. Mangkono uga tindakira rebutan garwa karo sudarmo, iya
ora ndadekake keparenging dewa. Awit saka iku kaki Prabu, kesluruning
tindakira rong warna mau, njalari prajanira Lokapala ing tembe bakal
rinusak dening kadangira dhewe, yaiku atmajane sudarmanira kang miyos
saka putri Ngalengka”.
“Kaki prabu Danaraja ! Prayogane sira
tumuli mundura saka rananggana, ngegungna tapa-brata, nalangsaa marang
Jawata, nyuwuna pangapura kesluruning tindahira marang sudarma”
‘
Sawise ngendika mangkono, Bathara Narada
banjur musna. Dene Prabu Wisrawana, ing sapungkure Bathara Narada,
banjur nyembah ingkang rama Resi Wisrawa saka ing kreta Puspaka, banjur
kondur menyang Lokapala kanthi nawung sungkawa, didherekake para
wadyabala.
Dewi Sukesi lestari dadi garwane Resi
Wisrawa. Sang Dewi apeputra papat, yaiku : 1. Dasamuka, 2. Kumbakarna,
3. Sarpakanaka 4. Wibisana
Sabdane Bathara Narada kalakon
temenan. Pamburine praja Lokapala rinusak dening Dasamuka. Prabu
Wisrawana pinulung dening Jawata, wasana banjur asalira dewa peparab
Bathara Wisrawana utawa Bathara Kuwera, dewaning kasugihan utawa
rajabrana.
Posting Komentar untuk "Lokapala (Bahasa Jawa)"